Husmanskonst

Jag kommer under en begränsad tid laga alla recept ur Leif Mannerströms bok Husmanskonst. Rätterna kommer att presenteras med bild i bloggen tillsammans med bedömning av bland annat smak och svårighetsgrad.

Recept 1 - Kalops

Kategori:

Då har startskottet gått!

Igår, söndag, tog jag mig an det första receptet - kalops. Efter att jag kikat igenom receptet kunde jag direkt identifiera två ingredienser som jag inte förväntade mig, ansjovisspad och kryddnejlikor. Det lät dock helt logiskt som smakförstärkare.

En annan sak jag reagerade på är att receptet förutsätter att man har en del baskunskaper. Det kan i och för sig vara jag som gör det mer komplicerat än vad det behöver vara.

Jag hade valt att skriva att man bör steka löken för att den ska karamelliseras lite innan man häller på vatten exempelvis.

Mannerström väljer även att lägga i morötterna direkt från start, detta gjorde att de var väldigt mjuka vid servering. Jag hade valt att lägga i dem 20-30 minuter innan servering för att få lite tuggmotstånd.

Den sista saken är att han inte anger ett mått på hur mycket vatten man ska koka grytan med, utan skriver "så att det täcker köttet och grönsakerna". Detta ledde till att jag hade för mycket vatten, vilket i sin tur krävde att jag redde grytan i slutändan.

Hursomhelst, innan jag satte igång så följde jag Mannerströms 12 bästa råd som jag tycker är väldigt bra. Är du nyfiken på vilka dessa är? Köp boken! Den är väl värd pengarna :)

Jag köpte 1 kilo högrev märkt Kaprifolkött, ekologiskt, KRAV-märkt och närproducerat för 89,90 kr/kg. Läs mer på www.kaprifolkott.se. Mycket fint kött!

I slutet när jag smakade av grytan och kryddade det sista valde jag att göra ett tillägg som min far har lärt mig. Grytan får en mycket trevlig färg och lyster om man tillsätter lite rödbetsspad, dessutom ger det en god smak. Så varsågod Mannerström - den bjuder jag på! :P Jag vill även nämna att jag inte märkte någon skillnad i smak genom tillskottet av ansjovisspad och nejlilkor.

Just det! Jag tänkte slå två flugor i en smäll och även göra recept 2 - inlagda rödbetor. Dessa skulle dock ligga i minst en vecka innan servering - så det sprack tidsmässigt. Jag får göra dessa vid ett annat tillfälle så att de är klara nästa gång jag lagar kalops, för det är en smaskig rätt som jag definitivt kommer att föra vidare till kommande generationer!

Recept: 1 - Kalops
Svårighetsgrad: 3/10
Smak: 8/10

Kommentarer


Kommentera inlägget här: