Husmanskonst

Jag kommer under en begränsad tid laga alla recept ur Leif Mannerströms bok Husmanskonst. Rätterna kommer att presenteras med bild i bloggen tillsammans med bedömning av bland annat smak och svårighetsgrad.

Recept 3 - Svensk biffstek (Ångbåtsbiff)

Kategori:

Recept 3? Vart tog recept 2 vägen tänker du... Jag tyckte inte att det kändes så lockande att äta enbart inlagda rödbetor till kvällsmat, hoppas att det är ok :)

Svensk biffstek alltså, eller som det även kallas - Ångbåtsbiff. En mediumstekt ryggbiff med stekt karamelliserad lök och skysås samt, i mitt fall, råstekt skivad potatis. Tillbehören bestod av saltgurka och fransk senap. Kan det bli enklare än såhär?

Var något skeptisk till huruvida jag skulle tycka att detta var gott eller inte. Jag är inte jätteförtjust i lök, särskilt inte rå lök - det går helt bort. Fräst med lite olja, smör, salt, peppar och socker så blev det inte så tokigt ändå, men det är fortfarande inget jag skulle få för mig att tillaga själv.

Ryggbiff däremot, det är fina grejer det - jag är en riktig köttmänniska, det måste jag erkänna :) Stekt potatis, ja, det funkar väl i alla lägen. Fransk senap - javisst! Saltgurka, till rätt mat funkar det. I det stora hela får det mer än godkänt. Jag hade inte blivit ledsen om jag kom hem och detta stod serverat på bordet, men jag skulle själv hellre hedra ryffbiffen med trevligare tillbehör ;)

Recept: 3 - Svensk biffstek (Ångbåtsbiff)
Svårighetsgrad: 2/10
Smak: 6/10

Kommentarer


Kommentera inlägget här: